۱۳۹۴ شهریور ۱, یکشنبه

7 دلیل رهبر ایران برای متقاعد کردن کنگره به برهم زدن توافق هسته ای

رهبر ایران در چند هفته اخیر و در روزهای حساسی که دولت آمریکا به رای اعضای کنگره نیاز دارد تا توافق هسته ای ایران و کشورهای غربی را برای همیشه به نتیجه برساند در چندین نوبت سخنرانیهای تندی بر علیه آمریکا و غرب انجام داده است. این امر زمانی تامل برانگیز می شود که شمشیر تند سخنان رهبر ایران نه آمریکا و اسرائیل که کشورهای منطقه را هم هدف قرار داده است.سخنانی به شدت تحریک آمیز که تنها به نفع لابی اسرائیل و جمهوری خواهان در آمریکاست تا نشان دهند ایران و بویژه راس تصمیم گیرنده آن در مسیر 37 ساله خود قاطع است. به راستی دلیل این سخنان تند رهبر ایران چیست و چرا رهبری که در بسیاری از مسائل روز ایران و منطقه مدتها سکوت می کرده اینبار به طور مکرر در اینباره سخن می گوید. تحیلگران زیادی بر این مسئله توافق دارند که رهبر ایران از این توافق یا به اصطلاح خودش متن رضایت ندارد و گفته که معلوم نیست این متن به تصویب برسد. ما با 7 دلیل به شما می گوئیم چرا رهبر ایران علاقه دارد این توافق توسط کنگره و نه او به نتیجه نرسد. و به اصطلاح بهم بخورد:
1-      مقصر شکست ایران نمی شود: با رای بیش از دو سوم آرای مخالفان توافق در کنگره و بی اثر شدن وتوی اوباما عملا مذاکرات و تلاش های فراوان دولت آمریکا به شکست می انجامد در حالی که ایران مقصر این شکست نیست و دولت آمریکا بزرگترین ضربهدیپلماتیک سالهای اخیر را خواهد خورد.
2-      - بی اثر شدن تحریم ها :همین الان هم تحریم ها بی اثر شده است و رهبر ایران به آنچه که می خواسته رسیده است. همین که بتواند پول های بلوکه شده را از بگفته آقای ظریف دوستان قدیم پس یگیرند برای رهبر ایران کافی است. اصولا مشکل تحریم ها ، کمبود بودجه برای بلند پروازیهای منطقه ای ایران است نه الزاما حل کامل مشکل اقتصادی مردم. داد و ستد با بازار اروپا هم کم و بیش فعال شده است.
3-      پیش بینی صحیح رهبری: رهبر ایران بارها گفته بود که به این مذاکرات خوش بین نیست و به غرب و آمریکا نیز اطمینان ندارد. صحت گفته هایش هم با شکست مذاکرات به اثبات خواهد رسید و بی بصیرتان به فرزانگی رهبر انقلاب ایمان خواهند آورد.
4-      به جهانیان ثابت می شود که ایران تمام تلاش خود را انجام داد:  تیم مذاکره کننده ای حرفه ای زیر نظر رهبر ایران در مذاکرات شرکت کرد و طی دو سال تلاش شبانه روزی سعی خود را کرد تا مذاکرات را به سرانجام برساند اما با کنار کشیدن طرف مقابل بر همگان اثبات می شود که ایران تا آنجا که می توانست از خود انعطاف لازم را نشان داده است. همین باعث ایجاد دودستگی در جبهه مقابل می شود. واین برای ایران کافی است.
5-      انتظارات مردم بالا نرود : انتظارات مردم در مدت مذاکرات به شدت افزایش یافته بود و امکان ترک مذاکرات از طرف ایرانی اصلا قابل قبول نبود. با توجه به اینکه بسیاری از منتقدان جمهوری اسلامی رهبر ایران را مقصر شکست مذاکرات در سال 83 می دانستند.اینبار امکان انتقاد از جمهوری اسلامی را ندارند. مردم ایران نیز باید انتظارات خود را کم کنند و با شرایط موجود کنار بیاییند.
6-      رهبر ایران همچنان یک انقلابی است: برای آن دسته از طرفداران رهبر ایران بویژه آن دسته از سپاهیان و بسیجیانی که در مورد انقلابی بودن رهبر ایران برایشان تردید ایجاد شده بود ثابت شد که رهبر ایران همچنان یک رهبر انقلابی است و نفر اول صف مبارزه با استکبار و آمریکاست.
7-      ادامه فعالیت های هسته ای : به روشنی شکست توافق یک پیام روشن برای غرب دارد و آن ایران دارای هزاران سانتریفوژ است. ایران قطعا فعالیت های هسته ای خود را مجددا آغاز می کند و اینبار به آن سرعت خواهد تا آنرا به تعداد مد نظر رهبر ایران برساند. در این میان دسترسی ایران به بمب هسته ای هیچگاه برای دیگران مشخص نخواهد شد.

عده ای بر این باورند رهبر ایران همواره مواضع سختی در قبال آمریکا نشان داده است و این چیز تازهای نیست. اما آنچه اینبار وضعیت را متفاوت می کند اصرار او بر حمله به آمریکا و متحدان منطقه ای او در زمانی حساس است.کدهای رهبری اینبار صریح تر بوده و در حالی که دولت جمهوری اسلامی سعی دارد چهره ای معتدل و ملزم به قوانین بین الملی از خود نشان دهد رهبر به عنوان تاثیرگذار ترین فرد در نظام اصرار دارد این چهره را مخدوش می کند.

 مهرداد رضایی

0 نظرات: