۱۳۹۴ شهریور ۷, شنبه

اسرائیل خواستار لغو ارکستر آلمانی شد، ایران کنسرت را لغو کرد !


بعد مشخص شدن سفر گروه ارکستر آلمانی به رهبری دانیل بارنبویم ، اسرائیل نسبت به آن واکنش نشان داد و وزیر فرهنگ اسرائیل مراتب اعتراض خود را نسبت به این دعوت نشان داد.او گفت بارنویم خط ضداسرائیلی را تعقیب می‌کند و از فرهنگ برای پیش بردن "عقایدش علیه اسرائیل" استفاده می‌کند. این گفته ها با مخالفت آلمانی ها مواجه شد به طوری که به گزارش رویترز اپرای برلین در بیانیه‌ای گفت است فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، "از تلاش‌های دانیل بارنبیوم برای گسترش موسیقی ورای مرزهای ملی، مذهبی و قومی حمایت می‌کند."

در این حین که جدال لفظی بین مقامات اسرائیل و آلمان بالا گرفته این کنسرت لغو شد .نکته جالب توجه اینکه این کنسرت نه از طرف آلمانیها و نه تحت فشار اسرائیلی ها بلکه توسط مقامات جمهوری اسلامی لغو شد. آقای نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد گفته است: "در راستای تبادل فرهنگی هنری مابین کشورها، قراربود ارکستر آلمانی به تهران سفر کند و اجرایی را در تالار وحدت روی صحنه ببرد. اما وقتی معلوم شد برخی از رهبران و مسئولان این ارکستر هویت اسرائیلی دارند، بلافاصله با این موضوع برخورد شد و این ارکستر اجازه اجرا در ایران را نخواهد داشت."
نکته جالب تر اینجاست که آقای بارنویم یک یهودی آرژانتینی است که علی رغم داشتن تابعیت اسرائیلی از سال 2008 تابعیت فلسطینی دارد . آقای بارنویم رهبر ارکست و پیانیست مشهور که به مواضعی ضدجنگ دارد سالهاست در جهت صلح به مناطق مختلف جهان سفر می کند. اما ظاهرا مواضع ضد یهودی جمهوری اسلامی اجازه چنین موقعیت فوق العاده ای به وی  و گروه همراهش  نداده است. حقیقت آن است که جمهوری اسلامی و فلسفه ضد یهود آن چنان علنی است که ایران از هیچ اقدامی در جهت نمایش آن دریغ نمی کند حتی اگر این اقدامات به نفع اسرائیل و اجماع جهانی بر علیه ایران باشد. شاید این اقدام ، فعالان صلحی مانند دانیل بارنویم را نیز متعجب کند. اما برای خود ایرانیان که سالهاست با این نفرت پراکنی ها بزرگ شده اند آشنا شده اند و بسیاری حتی در عرصه های بین المللی همچون ورزش صدمه دیده اند شاید آشنا باشد.

0 نظرات: